Chleb z mąki żytniej i graham na zakwasie (z orzechami i otrębami)

Przepis-bazę na ten chlebek (teraz z oryginalnego przepisu pozostały tylko proporcje mąka-woda-zakwas, choć i tego nie jestem już pewna 😉 ) znalazłam kilka lat temu na stronie mojewypieki.com, pokochałam go od razu i kocham do teraz, bo to najprostszy i dający najwięcej możliwości kombinacji różnych rodzajów mąk i dodatków przepis, jaki było mi dane wypróbować. Kolejna jego zaleta jest taka, że ZAWSZE wychodzi, a ponadto, co dla mnie bardzo istotne jego przygotowanie jest mniej czasochłonne, ponieważ nie ma potrzeby przygotowania wcześniej zaczynu. No i poza wszystkim jest przepyszny, długo zachowuje świeżość (na pewno do tygodnia – dłużej nigdy u nas nie wytrzymał) i bardzo sycący.

IMG_5774

Ilość składników podana jest na dużą keksówkę (wymiary około: 27 cm x 14 cm x 7,5 cm)  lub 2 małe (standardowe – wymiary około: 24 cm x 10 cm x 7 cm)

Potrzebujemy:

42 Łyżki zakwasu Prosty przepis na zakwas znajdziecie tu: klik

300 ml wody

2 x 200 ml (odmierzam szklanką) mąki żytniej razowej (typ 2000)

1 szkl. mąki żytniej typ 720

2 szkl. mąki graham razowej

0,5 szkl. otrebów

0,5 szkl. orzechów włoskich

1 Łyżka masła

2 Łyżki soli

2 Łyżki cukru (najlepiej trzcinowego)

1. Ja zaczynam robić chlebek, jeśli mam wolny dzień, z rana (7-9), lub wieczorem (k. 20:00)

2. Odmierzamy zakwas i odstawiamy go na 1-1,5 h w ciepłe miejsce (np. na kaloryfer)

3. Orzechy razem z masłem rozdrabniamy w blenderze

4. Do rozgrzanego i „pracującego” już zakwasu wrzucamy pozostałe składniki i urabiamy mikserem (mieszadła do ciasta drożdżowego) ok. 10 min.

5. Wyrobione ciasto przekładamy do wysmarowanej masłem blachy, a wierzch chleba smarujemy tłuszczem (ja używam masła). W czasie, kiedy chleb będzie wyrastał najlepiej jest po kilku godzinach spryskać go wodą, aby wierzch nie obsychał.

6. Przykrywamy folią aluminiową (ja robię z folii daszek, na wypadek gdyby ciasto znacząco wyrosło) i odstawiamy w ciepłe miejsce – ja zimą stawiam na kaloryferze. Czekamy, aż wyrośnie (minimalnie ciasto powinno zrównać się z wysokością keksówki, czasem wyrasta wyżej). Odpowiednio wyrośnięte ciasto poznajemy po widocznych na wierzchu pękniętych bąblach i pęknięciach.

Wyrastanie trwa średnio (w zależności od temperatury 7-9 h)

7. Pieczemy 55 min w temperaturze 200 stopni C

Obrazek

4 responses to “Chleb z mąki żytniej i graham na zakwasie (z orzechami i otrębami)

    • Można, ale będzie to eksperyment, no i nie będzie miał takich wlasciwosci, jak chleb na zakwasie…szybko wyschnie i może powodowac wzdęcia (drożdże, niezakwaszona mąka żytnia). Ja osobiście polecam zakwas, ale jeśli chcesz mogę podać jakiś alternatywny przepis. Jeśli nie masz czasu na robienie zakwasu, mogę się podzielić swoim:-) będziesz mieć gotowy, mocny od razu:-)

    • Tak, kiedy pisałam ten post lubiłam jeszcze zakwas odmierzać – lubię tę jego puchatą konsystencję 😉 teraz już daje 400ml, albo mniej więcej na oko 😉

Skomentuj

