Chleb 100% żytni na zakwasie z ziarnami

Wciąż szukam szukam najlepszego przepisu na chleb z maszyny – takiego, który z czystym sumieniem będę mogła polecić i zapewnić, że zawsze wyjdzie – a tym czasem przedstawiam kolejną odsłonę chlebka na zakwasie. Tym razem totalnie żytni. Od pragnienia spróbowania takiego właśnie chleba rozpoczęła się moja przygoda z pieczeniem 🙂 Ten przepis daje gwarancję powodzenia, a sam chlebek jest jędrny, wilgotny i naprawdę ciężko jest powstrzymać się przed zjedzeniem jeszcze ciepłej kromki, o chrupiącej skórce, posmarowanej masłem 🙂

IMG_5879

Potrzebujemy:

450 ml zakwasu (1 i 4/5 szklanki) Prosty przepis na zakwas znajdziecie tu: klik

320 ml wody

2 x 200 ml (odmierzam szklanką) mąki żytniej razowej (typ 2000)

3 szkl. mąki żytniej typ 720

0,5 szkl. otrebów

4 Łyżki siemienia lnianego

4 Łyżki sezamu

Garść ziaren dyni (ok. 0,5 małego opakowania)

2 Łyżki soli – płaskie

2 Łyżki cukru – płaskie (najlepiej trzcinowego)

1. Ja zaczynam robić chlebek, jeśli mam wolny dzień, z rana (7-9), lub wieczorem (k. 20:00)

2. Odmierzamy zakwas i odstawiamy go na 1-1,5 h w ciepłe miejsce (np. na kaloryfer)

4. Do rozgrzanego i “pracującego” już zakwasu wrzucamy pozostałe składniki i urabiamy mikserem (mieszadła do ciasta drożdżowego) ok. 10 min.

5. Wyrobione ciasto przekładamy do wysmarowanej masłem blachy, a wierzch chleba smarujemy tłuszczem (ja używam masła). W czasie, kiedy chleb będzie wyrastał najlepiej jest po kilku godzinach spryskać go wodą, aby wierzch nie obsychał.

6. Przykrywamy folią aluminiową (ja robię z folii daszek, na wypadek gdyby ciasto znacząco wyrosło) i odstawiamy w ciepłe miejsce – ja zimą stawiam na kaloryferze. Czekamy, aż wyrośnie (minimalnie ciasto powinno zrównać się z wysokością keksówki, czasem wyrasta wyżej). Odpowiednio wyrośnięte ciasto poznajemy po widocznych na wierzchu pękniętych bąblach i pęknięciach.

Wyrastanie trwa średnio (w zależności od temperatury 7-9 h)

7. Pieczemy 55 min w temperaturze 200 stopni C

8. Po upieczeniu wierzch chleba zwilżamy mlekiem. Studzimy na kratce.

IMG_5882

Skomentuj

