Chleb razowy żytnio – pszenny na zakwasie 40/60 (z mlekiem kokosowym i orzechami)

Kolejna wariacja na temat mojego ulubionego chlebka 🙂 Tym razem zamiast wody dodałam wody kokosowej, która pozostała mi po zebraniu śmietanki z mleka kokosowego, dzięki czemu w chlebku wyczuwalny jest delikatny aromat kokosu. Dodatkowo zmielone orzechy włoskie zabarwiły chleb na mocno brązowy kolor, co nadaje mu jeszcze bardziej wiejskiego i zdrowego charakteru 😉 Jest mocno wilgotny, ale też (pewnie przez dodatek mleka kokosowego) delikatniejszy, niż zwykle. Dodatek kminku czyni go bardziej lekkostrawnym 🙂

IMG_6013

Ilość składników podana jest na dużą keksówkę (wymiary około: 27 cm x 14 cm x 7,5 cm)  lub 2 małe (standardowe – wymiary około: 24 cm x 10 cm x 7 cm)

Potrzebujemy:

450 ml zakwasu (1 i 4/5 szklanki) Prosty przepis na zakwas znajdziecie tu: klik
300 ml wody kokosowej

2 x 200 ml (odmierzam szklanką) mąki żytniej razowej (typ 2000)
3 szkl. pszennej razowej typ 2000
0,5 szkl. otrebów
3/4 szk orzechów włoskich (mielimy w blenderze)
2 Łyżki soli – płaskie
2 Łyżki cukru – płaskie (najlepiej trzcinowego)

1. Ja zaczynam robić chlebek, jeśli mam wolny dzień, z rana (7-9), lub wieczorem (k. 20:00)

2. Odmierzamy zakwas i odstawiamy go na 1-1,5 h w ciepłe miejsce (np. na kaloryfer)

4. Do rozgrzanego i “pracującego” już zakwasu wrzucamy pozostałe składniki i urabiamy mikserem (mieszadła do ciasta drożdżowego) ok. 10 min.

5. Wyrobione ciasto przekładamy do wysmarowanej masłem blachy, a wierzch chleba smarujemy tłuszczem (ja używam masła). W czasie, kiedy chleb będzie wyrastał najlepiej jest po kilku godzinach spryskać go wodą, aby wierzch nie obsychał.

6. Przykrywamy folią aluminiową (ja robię z folii daszek, na wypadek gdyby ciasto znacząco wyrosło) i odstawiamy w ciepłe miejsce –  zimą stawiam na kaloryferze. Czekamy, aż wyrośnie (minimalnie ciasto powinno zrównać się z wysokością keksówki, czasem wyrasta wyżej). Odpowiednio wyrośnięte ciasto poznajemy po widocznych na wierzchu pękniętych bąblach i pęknięciach.

Wyrastanie trwa średnio (w zależności od temperatury 7-9 h)

7. Pieczemy 55 min w temperaturze 200 stopni C

8. Po upieczeniu wierzch chleba zwilżamy mlekiem. Studzimy na kratce.

IMG_6014

Skomentuj

